VRML fájlok

A VRML (Virtual Reality Modeling Language) a virtuális 3D modellek bemutatását lehetővé tevő szabvány. A fájlok kiterjesztése wrl, vagy wrz. Az utóbbi egy kisebb méretű, tömörített változat. Mindkét esetben a fájl mellett egy azonos nevű _elemei mappa található, ami a modell felületein használatos textúrákat tartalmazza. A honlapról letölthető, zip formátumba tömörített fájlokat használat előtt érdemes kicsomagolni, mert a zip-ből is meg lehet nyitni a VRML fájlokat, de ebben az esetben a felületi textúrák nem látszanak. A VRML építészeti modellek megtekintése  az internet böngészőben lehetséges, CORTONA VRML plugin telepítése után. Léteznek más  VRML pluginok is, de próbálkozásaim alapján ez adja a legtöbb lehetőséget az épület megismerésére. Korábban a Firefox mellé nem minden esetben volt sikeres a telepítés, de ez a probléma már megszűnt.

Letöltés után indítsa el a cortona3d.msi  file-t és telepítse a programot. A program beépül az internet böngészőnkbe. Mivel az Internet Explorer aktív tartalomként kezeli a VRML fájlokat, rendszeres használat esetén célszerű az Internet Explorer felhasználóknak az eszközök/internet beállítások/speciális oldalon az “Aktív tartalom futtatásának engedélyezése a Sajátgép mappában található fájlokban” sort bejelölni, különben minden fájl megnyitásakor az Explorer ablak fölső részén megjelenik egy sárga sáv, és külön kell engedélyezni a futtatást. a CORTONA sikeres telepítése esetén egy forgó, átszíneződő kocka modellje jelenik meg a böngésző ablakban, és innentől a wrl, wrz fájlokat egy kis sárga pillangó jelöli az intézőben.

A tömörített modell letöltése után csomagolja ki a fájlokat, a fájlnak, és az _elemei mappának egymás mellett kell lennie. Dupla kattintással a fájlra megnyithatja a modellt. A navigáló gombok az ablak alsó sávján találhatóak, a mozgásokat egérrel, vagy a billentyűzet kurzor nyilaival irányíthatjuk. A ház körbejárása, vagy akár belülről való megtekintése egyszerű. A fontosabb navigáló gombok használata:

A “Examine” (Szem ikon) üzemmódban az épület a saját tengely körül forog.

A “walk” (Talpak ikon) és “fly” (pillangó ikon) üzemmódokban azt szabályozzuk, hogy hogyan mozgunk az épület felé, az épületben. A két változat között az a különbség, hogy a “walk” érzékeli a felületeket, tehát egy terasz oldaltöltésén, vagy egy lépcsőn ténylegesen felmegyünk, a “fly” átrepül mindenen. Az épület bejárása esetén a “walk” lehetővé teszi, hogy végigmenjünk a járó felületeken, az ajtókon pedig rövid időre átváltva “fly”-ra tudunk átmenni.

A Shift billentyű nyomva tartásával gyorsíthatunk a mozgáson,

a Ctrl billenytű pedig még gyorsabb mozgást tesz lehetővé.

Ha “walk” üzemmódban vagyunk akkor az Alt gomb nyomva tartásával sasszézva, oldal irányba tudunk mozogni: vagyis a jobbra és balra nyilacskák nem elfordulást eredményeznek.

Ha “Fly” üzemmódban vagyunk, akkor az Alt gomb nyomva tartásával emelkedni tudunk a levegőben.

Az alsó szürke sávban található “Restore” gomb visszaállítja alaphelyzetbe a nézőpontot.